Ontwerpbestemmingsplan ‘Parapluplan beeldbepalende objecten, Teylingen en wijzigen gebruik Oude Herenweg 17 / 17a Voorhout’ ter inzage

woensdag 26 augustus 2020
Ruimtelijke plannen Ruimtelijke plannen en omgevingsdocumenten

Logo Teylingen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen maken bekend dat het ontwerpbestemmingsplan ‘Parapluplan beeldbepalende objecten Teylingen en wijzigen gebruik Oude Herenweg 17 / 17a Voorhout’, in overeenstemming met artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening voor een ieder ter inzage ligt.

Algemeen

Een voorontwerp van dit bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen onder de naam ‘Paraplubestemmingsplan Beeldbepalende objecten, Teylingen’. Omdat het ontwerpbestemmingsplan –ten opzichte van het voorontwerpbestemmingsplan- voorziet in het wijzigen van het gebruik van één locatie (Oude Herenweg 17 / 17a) is de naam van het plan hierop aangepast.

Inhoud van het ontwerpbestemmingsplan

Beeldbepalende objecten

Binnen de gemeente Teylingen staan gemeentelijke- en rijksmonumenten. Deze objecten hebben een status als gemeentelijk- of rijksmonument, omdat zij identiteitsdragers zijn van het erfgoed van de gemeente Teylingen. Objecten met deze status zijn beschermd tegen slopen en tegen aanpassingen door verbouwingen.

Naast gemeentelijke- en rijksmonumenten zijn er binnen de gemeente Teylingen veel meer objecten die het behouden waard zijn, omdat deze objecten door het beeldbepalende karakter wat zij uitstralen een sterke bijdrage leveren aan de identiteit en aan de beleving van de gemeente Teylingen. Deze objecten hebben echter geen bescherming tegen slopen en geen bescherming tegen aanpassingen door verbouwingen.

In vervolg op het voorontwerpbestemmingsplan wordt nu het ontwerpbestemmingsplan voor een ieder ter inzage gelegd. Dit ontwerpbestemmingsplan voorziet in een beschermende regeling voor deze objecten. Deze regeling heeft als doel dat opgenomen objecten niet zonder meer gesloopt kunnen worden en dat bij verbouwingen (aan de buitenzijde) bouwplannen ter beoordeling voorgelegd worden aan de Erfgoedcommissie.

Oude Herenweg 17 / 17a, Voorhout

Het ontwerpbestemmingsplan voorziet in het wijzigen van het gebruik van het bestaande pand naar verblijfsrecreatie. Dit pand is inpandig en kadastraal gesplitst. Binnen elke deel is een verblijfsrecreatie als gebruik opgenomen in het plan. Het gaat dus om twee recreatiewoningen.

Voor het gebruik van de moestuin gelegen binnen het perceel Oude Herenweg 17a is in het ontwerpbestemmingsplan persoonsgebonden gebruiksrecht opgenomen.

Beschermd dorpsgezicht

Op vier locaties binnen Warmond geldt volgens het huidige bestemmingsplan geen ‘beschermd dorpsgezicht’ daar waar dat het geval moet zijn volgens het aanwijzingsbesluit van de Minister. Met dit ontwerpbestemmingsplan wordt dit hersteld. De betreffende vier locaties worden onderaan in deze publicatie genoemd.

Het ontwerpbestemmingsplan ligt vanaf donderdag 27 augustus 2020 tot en met woensdag 7 oktober 2020 ter inzage in het gemeentekantoor in Sassenheim.

Inzien van het ontwerpbestemmingsplan

We werken vanwege de coronamaatregelen alleen nog op afspraak. Wilt u langskomen om het ontwerpbestemmingsplan in te zien, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met Ron van der Geest via telefoonnummer 14 0252.

U kunt het ontwerpbestemmingsplan inzien op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl. Op onze website www.teylingen.nl vindt u een link naar de digitale versie van dit ontwerpbestemmingsplan.

Zienswijzen

Binnen de termijn dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage ligt, kunt u schriftelijke of mondelinge zienswijzen indienen bij de gemeenteraad van Teylingen, Postbus 149, 2215 ZJ Voorhout, telefoonnummer 14 0252.

U kunt uw zienswijze ook digitaal indienen bij de gemeente Teylingen via e-mailadres: gemeente@teylingen.nl.

Plangebied

Het paraplubestemmingsplan Beeldbepalende objecten, Teylingen’ heeft betrekking op adressen:

Sassenheim

- Hoofdstraat 63 / 85-87 / 89-89a / 102 / 133 / 137 / 143 / 157 / 179 / 197-197a-199 / 271-273 / 303 / 319-319b / 347

- Julianalaan 5 / 9 / 11 / 13 / 15

- Molenstraat 33 / 35

- Parklaan 22

- Prins Hendriklaan 2 / 3

- Rijksstraatweg 31 (de Keet van Oud)

- Teijlingerlaan 11 / 13 / 15 / 17 / 19 / 21 / 23 / 25 / 29 / 31 / 33 / 35 / 37 / 39 / 41 / 43 / 45 / 47 / 49 / 51 / 51a / 53 / 55 / 57 / 59 / 61

- Vijverlaan / van Pallandtlaan: de openbare waterpartij

Locaties beschermd dorpsgezicht