Bekendmaking voorgenomen tijdelijke uitgifte gronden aan Woonstichting Stek in de vorm van erfpacht/verhuur voor het realiseren van tijdelijke sociale huurwoningen aan de Teylingerdreef in Voorhout.

woensdag 8 februari 2023
overige overheidsinformatie

Aanleiding

Burgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen zijn voornemens om de gemeentelijke gronden gelegen aan de Teylingerdreef, één-op-één in erfpacht/verhuur (nader te bepalen) uit te geven aan Woonstichting Stek voor een periode van 20 jaar.

Het plangebied ligt aan de Teylingerdreef, naast het vrachtwagenparkeerterrein in Voorhout. De gemeente heeft de gronden in eigendom. Deze gronden zijn kadastraal bekend als gemeente Teylingen, sectie B 7219 gedeeltelijk, ter grootte van circa 6.735 m2.

De intentie is om op deze locatie voor een periode van 20 jaar, 40 sociale huurappartementen te realiseren voor ‘spoedzoekers’. Het gaat om 25% 1-kamer, 50% 2-kamer en 25% 3-kamerappartementen. Het project heeft de naam “ Teydelijk”.

Motivering (tijdelijke) gronduitgifte

Burgemeester en wethouders zijn van mening dat slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor het tijdelijk gebruik van deze gemeentelijke grond voor het project Teydelijk. De gemeente acht de voorgenomen uitgifte in erfpacht/huur aan Woonstichting Stek, zonder selectieprocedure, toelaatbaar om de volgende redenen:

De gemeente heeft in 2018 de wens geuit om op deze locatie tijdelijke woonunits voor ‘spoedzoekers’ te realiseren en heeft toen een marktverkenning gedaan. Op dat moment heeft één partij serieuze interesse getoond voor dit project. Met deze partij is gedurende lange tijd uitgebreid gesproken. Uiteindelijk heeft deze partij eind 2020 aangegeven niet langer geïnteresseerd te zijn in de realisatie van de tijdelijke sociale huurwoningen. Vanwege de regionale relatie die de gemeente heeft met woonstichting Stek voor de realisatie van sociale huurwoningen, is de gemeente nogmaals in overleg gegaan met Stek over dit project. Dit heeft geresulteerd in een afspraak om de haalbaarheid van het project gezamenlijk te verkennen. Dit was mede gebaseerd op de prestatieafspraken 2021 die de gemeente met Stek heeft gemaakt en waarin is aangegeven dat Stek bereid is de mogelijkheden van het realiseren van tijdelijke huisvesting voor specifieke doelgroepen te willen onderzoeken. In de meerjarige prestatieafspraken 2022-2025 tussen gemeente en Stek is het project ‘Teydelijk’ inmiddels als project opgenomen.

Reageren

Tegen de voorgenomen tijdelijke (nader te bepalen vorm van) uitgifte van de gronden kunnen geen zienswijzen, bezwaren of beroep in de zin van de Awb worden ingediend c.q. ingesteld. Mocht u zich niet kunnen verenigen met de voorgenomen uitgifte van de gronden en merkt u zichzelf aan als belanghebbende (te weten: een gekwalificeerde gegadigde partij die beschikt over de bovengenoemde potenties om het in hoofdlijnen geschetste project zelfstandig in ontwikkeling, realisatie en exploitatie te nemen), dan dient u dat kenbaar te maken binnen een termijn van 20 dagen na publicatie van deze bekendmaking. Blijven reacties uit, dan is de gemeente vrij om tot uitgifte over te gaan.

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met Lindy van der Klaauw van team Planvorming via 14-0252 of via e-mail: l.vanderklaauw@hltsamen.nl.