Bekendmaking voorgenomen verkoop en aankoop gronden ten behoeve van natuurcompensatie en het NatuurNetwerk Nederland (NNN)

woensdag 5 oktober 2022
overige overheidsinformatie

Aanleiding

Burgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen (hierna: 'de gemeente') maken hierbij bekend dat de gemeente het voornemen heeft om percelen landbouwgrond te kopen, eigendom van de heer K.J. van Dijk. De aankoop ziet op het realiseren van beleidsdoelstellingen ten behoeve van natuurcompensatie en het verder realiseren van het NatuurNetwerk Nederland (NNN). De aankoop geschiedt, is mogelijk in ruil voor het door de gemeente verkopen van percelen verpachte landbouwgrond die haar eigendom zijn, aan de heer K.J. van Dijk (hierna: Van Dijk) ten behoeve van zijn landbouwbedrijf.

De grond van de gemeente is gelegen in de Roodemolenpolder nabij de Teylingerdreef te Voorhout. De grond van Van Dijk is gelegen nabij de Jacoba van Beierenweg te Voorhout.

Blijkens het arrest van de Hoge Raad d.d. 26 november 2021 in de zaak Didam (ECLI:NL:2021:1778) kan een gemeente niet langer in het algemeen onroerende zaken zonder selectieprocedure exclusief aan één partij te koop aanbieden.

Hierop geldt als uitzonderingsregel het te koop mogen aanbieden aan één partij als er slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt, op voorwaarde dat dit dan gemotiveerd en tijdig voorafgaand aan de verkoop bekend wordt gemaakt op een zodanige wijze dat eenieder daarvan kennis kan nemen.

In deze bekendmaking doet de gemeente een beroep op de uitzonderingsregel en wordt gemotiveerd waarom Van Dijk naar het oordeel van de gemeente de enige serieuze gegadigde is die in aanmerking komt voor aankoop van de percelen.

Objectinformatie

De door de gemeente te verkopen percelen agrarische grond zijn gelegen in de Roodemolenpolder nabij de Teylingerdreef. De percelen zijn kadastraal bekend gemeente Voorhout, sectie B, nummers 461, 463, 464, 465, 2886, 2887, 3153, 3156, 7205 en 7206, waarvan te verkopen een gedeelte groot circa 99.840 m2.

Motivering grondverkoop

De gemeente acht de voorgenomen één-op-één verkoop aan Van Dijk, zonder selectieprocedure, toelaatbaar om de volgende redenen.

In het kader van natuurcompensatie en het verder realiseren van het NNN heeft de gemeente gronden nodig die momenteel in eigendom zijn van Van Dijk. De gemeente verbindt aan de hiervoor omschreven voorgenomen overdracht van de eigendom van de gronden daarom de voorwaarde dat Van Dijk op hetzelfde tijdstip de door de gemeente benodigde gronden gelegen nabij de Jacoba van Beierenweg te Voorhout aan de gemeente in eigendom overdraagt. De voorgenomen gronduitgifte is dus onderdeel van een grondruil, met als beleidsdoel het realiseren van natuurcompensatie en het NNN.

Daar komt ten overvloede bij dat de gemeentelijke percelen grond worden gepacht door een aan Van Dijk gelieerde vennootschap onder firma.

De gemeente is met het oog op het voorgaande tot de slotsom gekomen dat voor het aangaan van de beoogde grondruil redelijkerwijs mag worden aangenomen dat voor de uit te geven grond slechts één gegadigde in aanmerking komt, te weten Van Dijk.

Uitsluitend Van Dijk kan voldoen aan de door de gemeente gestelde voorwaarde dat Van Dijk op het moment van de gronduitgifte de door de gemeente benodigde gronden gelegen nabij de Jacoba van Beierenweg te Voorhout aan de gemeente in eigendom overdraagt.

Reageren

Tegen de voorgenomen verkoop kunnen geen zienswijzen, bezwaren of beroep in de zin van de Awb worden ingediend c.q. ingesteld. Eenieder die zich niet kan verenigen met de voorgenomen grondverkoop en van mening is ook voor een overeenkomst ter verkrijging van de hierboven omschreven percelen grond in aanmerking te komen, kan dit binnen een termijn van 20 kalenderdagen na publicatie van deze bekendmaking gemotiveerd kenbaar maken bij de onder 'Informatie' opgenomen contactpersoon van de gemeente. Deze termijn merken wij aan als vervaltermijn.

Bij gebreke van een tijdig en gemotiveerd bericht vervalt het recht tegen al het voornoemde in rechte op te komen en/of daarop enige vordering tot schadevergoeding of welke andere aanspraak dan ook te baseren, althans heeft u uw rechten daarop verwerkt. De gemeente en Van Dijk zouden immers onredelijk worden benadeeld, indien pas na deze (duidelijk kenbaar gemaakte) termijn alsnog tegen het voornemen tot verkoop respectievelijk het aangaan van de overeenkomst zou worden opgekomen.

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met mevrouw Arjan Stegeman via a.stegeman@hltsamen.nl.