Ga naar de inhoud

Reglement Burgerlijke Stand Teylingen 2024

Publicatiedatum:
woensdag 16 oktober 2024
Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Type bekendmaking:
beleidsregel



Reglement Burgerlijke Stand Teylingen 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994,

 

besluiten vast te stellen:

 

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand (abs):

  • d.

    een medewerker in dienst van de werkorganisatie HLTsamen, bij team Burgerzaken, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen namens burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • f.

    huis der gemeente: alle locaties welke namens het college als zodanig zijn aangewezen (zie bijlage 1 voor vaste trouwlocaties);

  • g.

    verbintenis: een huwelijk, geregistreerd partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • h.

    kosteloze verbintenis: een huwelijk of geregistreerd partnerschap met een sobere ceremonie, waarvoor geen leges betaald wordt (wettelijk geregeld in artikel 4 van de wet). De eventuele bijkomende kosten voor in te leveren documenten en tolk komen ten laste van de verzoekers;

  • i.

    locatie: een pand of ander gebouw waaronder de daarbij behorende tuin.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan ambtenaren in dienst van de werkorganisatie HLTsamen, die werkzaam zijn bij het team Burgerzaken, aanwijzen tot ambtenaar van de burgerlijke stand (abs).

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee per gemeente.

  • 3.

    Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand (babs) aanwijzen.

Artikel 3 Aanwijzing

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen, overeenkomstig de rechtspositieregeling. De periode mag maximaal het tijdvak betreffen, zolang de ambtenaar in dienst is bij het team Burgerzaken van de werkorganisatie HLTsamen.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen overeenkomstig de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand Teylingen.

  • 3.

    Op verzoek van aanstaande partners kan een persoon éénmalig worden aangewezen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, als diegene in een gemeente is aangewezen en beëdigd (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4.

    Zowel de ambtenaar van de burgerlijke stand (abs) als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) verrichten hun werkzaamheden binnen Hillegom, Lisse en Teylingen.

Artikel 4 Verplichtingen

Ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zijn verplicht alle in Nederland wettelijk toegestane verbintenissen te sluiten, waarbij geen voorbehoud gemaakt kan worden ten aanzien van het sluiten van verbintenissen tussen twee personen van gelijk geslacht.

Artikel 5 Locatie werkzaamheden

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of in een (eenmalig) als “huis der gemeente” aangewezen locatie. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

 

Daarnaast kan de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn taken verrichten op de locaties die de werkorganisatie HLTsamen in gebruik heeft.

Artikel 6 Vaste locaties voor verbintenissen

  • 1.

    Verbintenissen kunnen worden gesloten in de op bijlage 1 genoemde locaties, die voor dit doel zijn aangewezen als huis der gemeente.

  • 2.

    Eigenaar van een locatie kan een aanvraag indienen om permanent als huis der gemeente te worden aangewezen om daar verbintenissen te laten plaatsvinden. Bij een positief besluit zal een overeenkomst worden gesloten.

Artikel 7 Toewijzing eenmalige locatie voor een verbintenis

  • 1.

    Het college kan besluiten een locatie in de gemeente aan te wijzen als huis der gemeente uitsluitend voor één verbintenis. Een verzoek om een locatie eenmalig aan te wijzen als huis der gemeente moet minimaal 3 maanden voor de huwelijksdatum worden aangevraagd en wordt beoordeeld op de geschiktheid van de locatie.

  • 2.

    Bruidsparen kunnen verzoeken om een potentiële huwelijkslocatie eenmalig als huis der gemeente aan te laten wijzen, als aan de hieronder gestelde eisen wordt voldaan.

    Om als huis der gemeente aangewezen te worden voor het voltrekken van een verbintenis moet aan de volgende eisen worden voldaan:

    • a.

      het huis der gemeente moet een gebouw zijn eventueel met bijbehorende tuin.

    • b.

      om de verbintenis te kunnen voltrekken bij slechte weersomstandigheden, als dit plaatsvindt in de tuin is het noodzakelijk dat er een uitwijkmogelijkheid aanwezig is, waardoor het sluiten van de verbintenis door kan gaan.

    • c.

      de locatie moet voor de duur van de verbintenis openbaar zijn en voor iedereen toegankelijk.

    • d.

      de gemeente zorgt voor vervulling van het gastheerschap bij de voltrekking van de verbintenis. Dit houdt onder meer het volgende in: ontvangen van bruidspaar en gasten, begeleiden van gasten naar de ruimte, de speciale gasten hun zitplaats wijzen, ophalen van de abs/babs, zorgen voor de ondertekening van de akte, zorgdragen dat de verbintenis ordelijk verloopt en na afloop van de verbintenis de plechtigheid afsluiten.

    • e.

      wanneer meer dan 150 personen (inclusief bruidspaar, bode en babs) aanwezig zijn dan moet door het bruidspaar worden aangetoond dat er een gebruiksvergunning aanwezig is.

    • f.

      de abs/babs moet een ruimte hebben om zich op deze verbintenis te kunnen voorbereiden (omkleden, spullen opbergen etc.). De abs/babs en bode moeten ongehinderd en ongestoord (denk aan weers-omstandigheden) hun werkzaamheden kunnen verrichten.

    • g.

      het bruidspaar is verantwoordelijk voor de inrichting en aankleding van de locatie. Er moet een spreekplaats, een tafel, stoelen, voldoende verlichting en een microfoon (indien nodig) aanwezig zijn.

    • h.

      het bruidspaar en de eigenaar/beheerder dienen een ondertekende aanvraag in voor het eenmalig aanwijzen van een locatie als huis der gemeente. Zij geven hierin aan dat zij akkoord gaan met de voorwaarden.

    • i.

      de gemeente aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of persoonlijk letsel, die wordt geleden door het gebruik van het pand als trouwlocatie als gevolg van het sluiten van de verbintenis op de uitgekozen locatie.

    • j.

      Het niet voldoen aan voorgaande bepalingen kan voor de gemeente reden zijn de verbintenis niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

    • k.

      de beoordeling of aan bovenstaande eisen, dan wel specifiek opgelegde nadere eisen wordt voldaan, gebeurt door het college van burgermeester en wethouders.

Artikel 8 Kosteloze verbintenissen

  • 1.

    De kosteloze verbintenissen, als bedoelt in artikel 1 onder g, worden uitsluitend gesloten op maandag om 09.00 uur en 09.30 uur in de trouwzaal van het gemeentekantoor te Sassenheim.

  • 2.

    De ceremonie van een kosteloze verbintenis heeft een sober karakter en wordt gesloten door een ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    Van het bruidspaar of aanstaande geregistreerde partners moet op het moment van melding van een kosteloze verbintenis (huwelijk of geregistreerd partnerschap) ten minste één persoon ingeschreven zijn in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Teylingen.

Artikel 11 Leiding van de dienst

De teammanager Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 12 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en het registreren van partnerschappen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot en met 16.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot en met 16.00 uur;

    • b.

      voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 16.00 uur.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kan de teamleider Burgerzaken, in overleg met de teamleider Facilitaire zaken, namens burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren, behalve op zondag.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement Burgerlijke Stand van 2 januari 2018 wordt per 1 september 2024 ingetrokken.

  • 2.

    Bovengenoemd reglement kan worden aangehaald als Reglement Burgerlijke Stand 2024 en treedt in werking op 1 september 2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 20 augustus 2024

de secretaris,

de burgemeester,

Bijlage 1. Vast aangewezen locaties in Teylingen:

 

  • 1.

    Bestuurscentrum

    Raadhuisplein 2

    2215 KT Voorhout

  • 2.

    Gemeentehuis Sassenheim

    Wilhelminalaan 25

    2171 CS Sassenheim

  • 3.

    Van der Valk Hotel Sassenheim

    Warmonderweg 8

    2171 AH Sassenheim

  • 4.

    Het Oude Raadhuis van Warmond

    Dorpsstraat 36

    2361 BE Warmond

  • 5.

    Dekker Warmond

    Veerpolder 14

    2361 KV Warmond

  • 6.

    Rederij van de Meer – Partyschip de “Koningin Juliana”

    Park Groot Leerust

    Warmond

  • 7.

    Waterlust de Kaagsociëteit

    Sweilandpolder 8

    2362 AG Warmond

  • 8.

    Park Rusthoff (paviljoen het Sassennest)

    Voorhavenkwartier 76

    2171 EH Sassenheim

  • 9.

    Ruïne van Teylingen

    Teylingerlaan 15a

    2215 RT Voorhout

  • 10.

    Cheers

    Herenstraat 106

    2215 KK Voorhout

  • 11.

    Brasserie Coazy

    Koudenhoorn 3

    2361 CP Warmond

  • 12.

    De Molen van Sassenheim

    H. Knoopstraat 1

    2171 PW Sassenheim

  • 13.

    Hotel Restaurant Boerhaave

    Herenstraat 57

    2215 KE Voorhout

  • 14.

    Lunchroom “Ons Genoegen”

    Herenstraat 100

    2215 KK Voorhout

Ga naar het begin