Ga naar de inhoud

Parkeren en verkeer

De vernieuwing van het Groot Seminarie heeft gevolgen voor het verkeer. De verandering van de voormalige zorg functie naar woningen met zorg leidt tot de vraag hoeveel parkeerplaatsen hiervoor nodig zijn en hoe deze parkeerplaatsen in het gebied kunnen worden ingepast. Ook is de vraag wat het gevolg is voor de hoeveelheid verkeer van en naar het Groot Seminarie, wat de gevolgen zijn op de wegen in het gebied en op de aansluitingen hiervan op de Herenweg. Op deze onderwerpen wordt hieronder verder ingegaan

 

Parkeren: de opgave

De omzetting van de voormalige zorgfunctie naar zorg met het nieuwe gebruik met woningen leidt tot een gewijzigde parkeervraag. Het is van belang om het aantal parkeerplaatsen dat nodig is goed te bepalen.

Het uitgangspunt is dat de parkeervraag van het Groot Seminarie op het terrein zelf wordt opgelost. Daarmee voorkomen we dat er overloop en overlast in de omgeving ontstaat. Tegelijkertijd willen we niet teveel parkeerplaatsen maken. Het Groot Seminarie ligt immers in een bijzonder waardevol gebied, waar we voorzichtig willen omspringen met de openbare ruimte en het groen. We willen daarom niet meer parkeerplaatsen aanleggen dan nodig.

 

Uitgangspunten voor de parkeerberekening

Op basis van het gemeentelijke parkeerbeleid is een berekening opgesteld van de parkeervraag in de toekomstige situatie. Daarbij is voor iedere functie (woningen, kantoor, zorg) de parkeernorm bepaald en is op basis van het ruimtelijk programma (aantallen kantoren, woningen en zorgeenheden) berekend hoeveel parkeerplaatsen dan nodig zijn.

Daarbij maken we onderscheid naar het type woning: in kleinere woningen wonen kleinere huishoudens en is het autobezit dus wat lager.  In grotere woningen wonen gemiddeld grotere gezinnen en is het autobezit wat hoger. Op deze manier houden we zo goed mogelijk rekening met het programma dat op de locatie Groot Seminarie wordt gerealiseerd.

Bij het bepalen van het aantal parkeerplaatsen dat nodig is houden we er rekening mee dat de verschillende functies op verschillende momenten de hoogste parkeervraag hebben. Zo is de vraag naar parkeren overdag bij de zorg het grootst, terwijl dan de bewoners van de woningen lang niet allemaal thuis zijn. ’s Avonds en ’s nachts zijn de bewoners wel thuis en is de parkeervraag voor de zorg kleiner. Dezelfde parkeerplaatsen kunnen daardoor voor de verschillende functies worden gebruikt. Dit noemen we dubbelgebruik. Door hiermee rekening te houden, zijn er minder parkeerplaatsen nodig dan voor de functies afzonderlijk bij elkaar opgeteld. Hierdoor leggen we niet meer parkeerplaatsen aan dan nodig. De parkeerplaatsen zijn bedoeld voor de bewoners en bezoekers van de gebouwen.

 

Uitkomst parkeerberekening

Het resultaat van de parkeerberekening is dat er in totaal 220 parkeerplaatsen nodig zijn op het terrein van het Groot Seminarie in de nieuwe situatie. In de oude situatie waren er circa 96 parkeerplaatsen (exclusief plekken langs Oude Dam). Dit betekent dat er een opgave ligt om circa 124 parkeerplaatsen extra in te passen. Hiervan worden er 74 gerealiseerd in een gebouwde voorziening bij Mariënhof. Er worden verschillende varianten onderzocht om de overige parkeerplaatsen in te passen. Ook wordt er direct gekeken hoe de bestaande 96 plekken ruimtelijk beter ingepast kunnen worden.

 

Verkeerskundige gevolgen

Ten opzichte van de vorige functie (Marente) zal de herontwikkeling, naar woningen en zorgeenheden, naar verwachting leiden tot een toename van de hoeveelheid verkeer van en naar het Groot Seminarie.

In het uitgevoerde onderzoek naar parkeren en verkeer  is berekend dat de toename ongeveer 600 autobewegingen per 24 uur zal bedragen (op een gemiddelde werkdag). Dit is het totaal aantal aankomsten en vertrekken samen. Om dit getal wat meer tastbaar te maken: we weten dat in het drukste uur in de ochtend- of avondspits ongeveer 10% van deze autobewegingen plaatsvindt. In de drukste uren gaat het dus om ongeveer 60 autobewegingen per uur extra. Ofwel ongeveer 1 auto per minuut extra, tijdens de drukste (spits)uren van de dag.

 

Circulatieplan

Onderdeel van de herontwikkeling van het Groot Seminarie in Warmond is een aanpassing van de verkeerscirculatie van het autoverkeer. Deze is gericht op zowel een goede en logische ontsluiting van het gebied als een verkeersveilige structuur, met name met het oog op de schoolomgeving van basisschool De Buitenplaats.

In de bestaande situatie:

  • Is de Bisschopslaan tweerichtingverkeer..
  • Geldt er op de Seminarielaan éénrichtingsverkeer vanaf het Groot Seminarie richting de Herenweg.
  • Geldt op de Laan van Oostergeest  éénrichtingsverkeer vanaf de Herenweg richting De Krogt
  • Geldt op De Krogt  éénrichtingsverkeer vanaf de Laan Oostergeest richting de Seminarielaan.
  • Het verkeer naar het parkeerterrein op De Krogt (school, kinderopvang, Trefpunt, etc.) is  éénrichtingscircuit (aanrijden via de Laan van Oostergeest en wegrijden via de Seminarielaan).

 

Beoogde verkeersstructuur

Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt en inpassing van parkeren is in de planvorming de verkeersstructuur gewijzigd. De ontsluiting van het Groot Seminarie loopt dan in twee richtingen via de Bisschopslaan. Er wordt een knip aangebracht in de Seminarielaan bij de aansluiting van De Krogt, zodat verkeer vanaf het Groot Seminarie niet via de Seminarielaan naar de Herenweg kan rijden. Zo is een lagere verkeersdruk op de Seminarielaan ter hoogte van de school.

De voorgestelde toekomstige circulatie is hieronder aangegeven, met in oranje de route van het verkeer naar de school, kinderopvang, Trefpunt etc. In rood de circulatie van het verkeer van en naar Groot Seminarie (en volledigheidshalve, ook park Klinkenberg, dat via de Bisschopslaan is ontsloten).

Deze circulatie heeft een aantal voordelen:

  • De verkeersdruk op de Seminarielaan blijft beperkt, aangezien hier alleen verkeer vanaf De Krogt rijdt en verkeer vanaf Groot Seminarie hier niet kan rijden. Dit komt ten gunste van de verkeersveiligheid op de Seminarielaan (veel kinderen van en naar school).
  • Op deze manier blijft de logische verkeerscirculatie op de Krogt, met aanrijden via de Laan van Oostergeest en afrijden via de Seminarielaan, in stand.
  • Het Groot Seminarie heeft één logische en heldere ontsluiting, via de Bisschopslaan.

 

Afwikkeling op de Herenweg

De beschreven toename van het verkeer leidt tot de vraag wat hiervan de gevolgen zijn op de verkeersafwikkeling ter hoogte van de aansluitingen van de Bisschopslaan en Seminarielaan op de Herenweg. Er is een gedetailleerde berekening uitgevoerd van de afwikkeling op beide kruispunten, rekening houdend met de hierboven beschreven toename van het verkeer. De conclusie van deze berekening is dat de verkeersafwikkeling goed is en niet significant verandert ten opzichte van de huidige situatie.

De Herenweg ter hoogte van de aansluitingen van de Bisschopslaan en Seminarielaan zal worden heringericht van de huidige 50 km/u weg naar een 30 km/u weg. Dit is een apart project, waarover op www.teylingen.nl/herenwegwarmond meer informatie te vinden is

De extra hoeveelheid verkeer als gevolg van de vernieuwing van het Groot Seminarie leidt tot een verkeerstoename van circa 3% op de Herenweg. Het effect is dus heel beperkt. Als gevolg van de herinrichting van 50 km/u naar 30 km/u is de verwachting dat de Herenweg minder aantrekkelijk wordt voor doorgaand (sluip)verkeer en dat deze hoeveelheid verkeer iets zal afnemen. Onder de streep is daarmee de verwachting dat in de toekomstige situatie met de nieuwe functies op het terrein van het Groot Seminarie én de Herenweg 30 km/u de verkeersdruk op de Herenweg ongeveer gelijk is aan de huidige situatie.

 

Onderzoek parkeren en verkeer

Bureau Goudappel Coffeng heeft onderzoek gedaan naar parkeren en verkeer. Het onderzoeksrapport wordt beschikbaar gesteld, als onderdeel van het integrale plan, op het moment dat dit gereed is en aan de gemeenteraad kan worden aangeboden.

 

Ga naar het begin